4 Mar 2017

Tips kurus Rozita Ibrahim Pengasas JRM

Assallamualaikum semua sahabat2 followers yg sy muliakan..Ramai yg tanya sy apa makanan suplemen sy amalkan utk kekal kurus.

Bangun tidur sy ambik air 0 sebelum gosok gigi ..Ia bgaus utk organ penting badan..kesihatan dn hormon..

sy amalkan RV..Rduse (sekarang dh. xmakan masa awal2 nak kurus je sy makan.)...K Ratu dn Dietry Nt Kolestrol..

haaaaa yg ni mmg win..Dietry ni ..Makan perut Kenyang sedap tu dijamin..kolestrol turun..badan ringan..

Sekarang Sy ambik jam 7 malam jer utk elak sy makan pd malam hari ..

Masa awal2 nak kurus dulu jer sy makan pd tegahri dn malam..

sy makan berat waktu pagi supaya sy bertenaga kerja.(ia akan bertukar kpd tenaga x jd lemak sbb sy aktif siang hari..

Kalau makan pagi Dietry ni maksudnya sarapan kita akan jadi sikit makannya sbb cepat kenyang..

Selepas bersalin anak yang ke 8, seperti biasalah gemuk. Saya berikhtiar mengamalkan diet seperti amalan selepas bersalin sebelumnya. Makan suplemen ST, berpantang makanan yang mengemukan. Tak kurus dan tak menjadi dekat setahun..!! Saya cerita kat Yati ..Mak surrender akhirnya malas nak fikir..biarlah nak gemuk pun . Mak dah tua , penat nak mempertahankan kecantikkan.
Yati membebel ..“ Mak tak malu ke pengasas gemuk .. jual ubat kurus badan sendiri gemuk..Orang tengok mak life mereka mengata tau.!! Mak gemuk nak buat buat apa.., selekeh dan tak cantik nampak tua. Mak seronok kan pakai jubah , suami mak tak marah mak gemuk . Sebab tu mak selesa kan …?? ..Sentapppp…( Ada orang sedarkan walupun sakit didengar ) Dalam hati , dulu masa kecik mak bebel kat kamu, dah tua, anak pulak bebel kat maknya..

Bersama besan saya.. Sewaktu gemuk..
Semasa saya pergi umrah pada tahun 2011, bersama kawan baik saya seorang yang besar pangkat (Maybank). Dia perhatikan apa saya makan dan katanya saya sangat disipilin dan takut tengok cara saya makan ubat..( masa tu saya gemuk lagi )..!! Saya merungut padanya teramat susah nak kurus dan setahun sekilo pun tak turun sebab tu saya try buat formula lain..
Semasa tu kulit tangan saya kering berkedut macam orang tua dan rambut gugur dengan banyak. Keinginan kepada sex sangat turun.

( TANDA PENUAAN DIRI WANITA IALAH RAMBUT NIPIS GUGUR BANYAK DAN KEINGINAN SEX TURUN )
Alahai biasalah nak menapaus dah dekat 50 pun..( redha kononnya ) Saya melihat diri saya selepas bersalin diusia 40an cepat sangat tuanya.  Zat banyak ditarik untuk bayi dalam kandungan. Sedangkan kolagen, hormon, kalsium sangat jauh merosotnya.

Selepas bersalin tahun 2010, merasmikan outlet di johor
Saya tengok saudara dan kenalan yang bersalin diusia 38 tahun keatas memang nampak ketara tua selepas bersalin. Kulit pun ikut tua, kusam, kering dan ketahanan badan sangat lemah…
Saya mengkaji pada diri sendiri dan bertanya kepada orang lain yang awet muda dan sihat apakah amalan mereka . Makin tua kena bijak kawal emosi, cari ketenangan, kalau ada masalah jangan layan sangat .
Bagi saya amalkan membaca Al Quran sehari 200 ayat, Al Mathurat pada waktu pagi , Bersenam 20 minit selang sehari, makan suplemen, banyakan buahan dan sayuran , saya hanya mengambil ayam dan daging sebulan 2 kali sahaja. . Saya juga elakan makan organ binatang seperti hati limpa perut dan seumpamanya..
Andakah anda sanggup seperti saya??.. Ada duit boleh beli, tapi  tak makan ..Tak sakit pun, boleh makan tetapi saya layan diri saya umpama orang sakit ..!!

No comments:

Post a Comment